Закінчивши виш та розпочавши активно педагогічну працю, уже не до теорії загалом.
Ця публікація не займе багато часу — лиш освіжить у пам’яті давно вивчене.
Методи
З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів.
Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках. Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.
Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів.
Саме тому можна говорити про п’ять методів:
Назва методу
|
|
Мета застосування
|
- організації пізнавальної діяльності
|
|
- засвоєння учнями нової інформації, матеріалу
- розвиток навчальної компетентності
|
- організації практичної діяльності
|
|
- формування та розвиток умінь і навичок школярів, алгоритмів дій
- досвід застосування набутого в процесі навчання
|
- організації творчо-пошукової діяльності
|
|
- формування та розвиток навчальної, підприємницької компетенції
|
- організації ціннісно-смислової діяльності
|
|
- формування та розвиток громадянської і загальнокультурної компетентності
|
- організації комунікативної діяльності
|
|
- формування та розвиток соціальної компетентності, компетентності з інформаційних і комунікативних технологій
|
Формула
Метод як спосіб навчання складається з:
- форм організації діяльності і прийомів їх реалізації
- засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку.
Форми
Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от:
- засвоєння нового матеріалу
- спрямований на розвиток умінь і навичок
- ціннісно-смисловий
- проблемний
- інтерактивний
- перевірки
- оцінювання
- корекції основних компетенцій.
Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.
Прийоми
У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами — способами взаємодії учня та вчителя, що виражається у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності.
Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.
Наприклад
Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от:
- оголошення теми
- пояснення правил проведення дебатів
- демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок
- об’єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції)
- розподілення ролей усередині кожної групи
- дискусія
- міркувальне викладення
Засоби навчання
Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо. Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.
Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід.
Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:
Види засобів навчання
|
|
Приклади
|
|
|
- підручник, посібник, хрестоматія
- дидактичні матеріали
- науково-популярна, художня література
- періодичні видання
|
|
|
- експозиції музеїв
- макети, моделі
- ілюстративно-роздатковий матеріал
- мапи, схеми, таблиці
- аплікації
|
- аудіовізуальні (технічні)
|
|
- навчальні відеофільми, кінофрагменти
- комп’ютерні програми
- звукові посібники
- візуальні матеріали, презентації
|
Узагальнюючи, всю систему понять можна представити у вигляді такої формули:
До відома
Від отриманої інформації учень ефективно засвоює та запам’ятовує:
- читаючи — 10%
- слухаючи — 26%
- розглядаючи — 30%
- слухаючи і розглядаючи — 50%
- обговорюючи — 70%
- завдяки особистому досвіду — 80%
- за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні прийоми навчання) — 90%
- застосовуючи отримані знання одразу ж (навчання інших) — 95%
За матеріалами Ганни Байкєніч,
канд. пед. н., завідувача сектору методичної роботи Українського інституту національної пам’яті
Джерело: http://www.pedrada.com.ua/article/275-qqq-16-m11-30-11-2016-formula-organzats-osvtnogo-protsesu-u-navchalnomu-zaklad
|