Меню сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
СИСТЕМА РОБОТИ З ПИТАНЬ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я ДІТЕЙАФФ
(ПОПЕРЕДЖЕННЯ ДИТЯЧОГО ТРАВМАТИЗМУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ОБЛАСТІ.
Виховання дітей, в т.ч. і з питань самозбереження життя та здоров'я, є предметом піклування старшого покоління на всіх ступенях розвитку людського суспільства. Наука про профілактику дитячого травматизму тісно пов'язана із питаннями медицини, санітарії та гігієни, фізичної культури, технічного стану приладів, обладнання, умовами життя суспільства, техніки безпеки в навчальних майстернях та кабінетах, безпеки дорожнього руху, пожежної безпеки тощо.Травматизм взагалі, а дитячий травматизм особливо, - одна з найважливіших державних проблем, які необхідно розглядати не тільки з точки зору медицини, а й соціальної. В Україні дитячий травматизм становить: в навчально-виховному (виробничому) процесі більш 20%; в побутових умовах орієнтовно 90% від дорослого.
Аналіз стану дитячого травматизму в області свідчить про те , що, незважаючи на вимоги діючих галузевих, відомчих нормативних документів, рекомендацій управління освіти і науки облдержадміністрації, дитячий травматизм не зменшується, а навпаки, зростає. В чому ж причина? Перш за все, це відсутність належної роботи керівників, педагогічних працівників шкіл з учнями та їх батьками: так, відмічається відсутність належного нагляду за дітьми вдома, у громадських місцях; байдужість дорослих - свідків недопустимої поведінки дітей в побуті; байдужість з боку батьків, які не намагаються попередити випадки травмування дітей в домашніх умовах, а часто самі стають винуватцями в творенні ситуацій, що призводять до травмування дітей (несправність електромережі, господарського ремонту, порушення правил дорожнього руху, пожежної безпеки тощо). По-друге, - зусиллями управління освіти досягнута наявність у відділах освіти документації з питань збереження життя та здоров'я дітей. В районних відділах розроблені "Комплексні заходи" з вищезазначених питань, видаються накази, проводяться наради з керівниками, але як свідчать перевірки зовсім не контролюється хід виконання цих наказів, рішень нарад тощо. Така безконтрольність з боку райвідділів на сьогоднішній день породжує в керівників закладів безвідповідальність, ігнорування вимог вищестоящого органу управління освіти, що є серйозною причиною, яка заважає зменшенню дитячого травматизму. по-третє, - починаючи з відділів освіти райдержадміністрацій, міськвиконкомів на місцях, в закладах освіти, відсутня чітка Система роботи з питань збереження життя та здоров'я учнів. Вивчення та аналіз організації цієї роботи свідчать про недостатню роботу з вищезазначених питань в багатьох закладах освіти області. Зважаючи на серйозні недоліки в роботі закладів освіти області з питань збереження життя та здоров'я учнів; попередження дитячого травматизму, управління освіти, Обласний інститут післядипломної педагогічної освіти рекомендує таку систему роботи:
Всю роботу з вищезазначених питань слід умовно розмежувати на 4 послідовні етапи.
I ЕТАП. До початку нового навчального року в закладі освіти необхідно скласти "Заходи щодо збереження життя та здоров'я дітей". При складанні вищезазначених заходів користуватись Наказом управління освіти від 05.05.97р. N 189. "Про стан та заходи щодо поліпшення безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу", а також Комплексними заходами розробленими на місцях та введеними в дію наказом по відділу (управлінню) освіти райдержадміністрації, міськвиконкому (по ПТУ та іншому закладу). Також в кожному закладі освіти до початку нового навчального року обов'язково видається наказ "Про організацію роботи ,( в школі, ліцеї, д/з, ПТУ, позашкільному закладі тощо) з питань збереження життя та здоров'я учнів, попередження дитячого травматизму". При підготовці наказу слід керуватись Наказом МОіНУ від 01. 08. 02р. №563 Крім загальних заходів по закладу, обов'язково розробляються заходи кожним класним керівником, вихователем, керівником гуртка, секції тощо. Тобто всі педагогічні працівники, які відповідно до наказу по закладу проводять роботу з питань збереження життя та здоров'я дітей, повинні мати відповідні плани, заходи. Плани, заходи затверджуються в установленому порядку (директором або заступником директора з виховної роботи). На цьому етапі також розробляються всі інші нормативні документи внутрішньої чинності, які визначають зміст вимог з безпеки життєдіяльності: всі передбачені інструкції, плани роботи, положення, заходи тощо.
На цьому етапі передбачається навчання, консультації тощо. Класні керівники консультуються заступником директора з навчальної, виховної роботи щодо порядку форм та методів проведення навчання учнів, про порядок реєстрації проведених бесід та інструктажів, про форми та порядок заповнення спеціальних або класних журналів.
Заступник директора планує і проводить такі наради перед початком та на початку нового навчального року.
Заступники директора з навчальної та виховної роботи, методист д/з забезпечують наявність у закладі необхідних інструкцій та бесід. З цією метою складається перелік необхідних інструкцій та бесід, відмічаються ті, які є, і визначається перелік тих, що недостає.
Управління освіти рекомендує розробку бесід, інструкцій включити в плани методичної роботи закладу і запланувати їх розробку класним керівникам, вихователям. Методичні розробки - бесіди повинні бути за змістом на відповідному професійному рівні, не суперечити чинному законодавству. Тому методичні розробки - бесіди рекомендується погодити з відповідними фахівцями (пожежними, державтоінспекторами, санлікарями, працівниками органів міліції, працівниками товариства спасіння на воді тощо). Бесіди за змістом повинні охоплювати одне якесь конкретне питання і по часу проведення бути не більше 10-15 хвилин. Із таких бесід комплектуються окремі теки: "Пожежна безпека", "Дорожній рух", "Отруєння", "Безпека на воді, на льоду", "Електробезпека" тощо. Тексти всіх бесід повинен погодити директор або заступник з виховної роботи. В правому верхньому кутку зазначається "Погоджено" і підпис посадової особи. Завіряти підпис печаткою школи не обов'язково. Теки з бесідами повинні знаходитись в одному із визначених у закладі місць (учительська, методичний кабінет, бібліотека та ін.) з вільним доступом класним керівникам, вихователям і та ін. При плануванні роботи класні керівники, вихователі використовують тематику наявних бесід. Бесіди з учнями проводяться щотижня на кожній класній годині (на початку протягом 10-15 хв.). Тематика бесід планується в залежності від сезону року (осінню-отруєння грибами, взимку - поведінка на льоду; весною - катання не велосипедах, мотоциклах; влітку - купання тощо). Крім бесід на різну тематику щодо тілесних ушкоджень, обов'язково повинні проводитись бесіди з питань збереження здоров'я (паління, наркоманія, туберкульоз, педикульоз, скабієс, ентеробіоз, СНІД тощо). Бесіди реєструються на окремій сторінці в класному журналі. Напис на сторінці . зверху: "Бесіди з питань збереження життя та здоров'я учнів (вихованців)". Відводити окремі сторінки для бесід з пожежної безпеки, дорожнього руху та інш. необов'язково.
Безпосередньо бесіди з учнями, вихованцями проводять закріплені наказом по закладу класні керівники, вихователі, майстри виробничого навчання. Вищезазначені посадові особи звітують перед керівництвом закладу, педагогічним колективом про проведення роботи та стан дитячого травматизму в закріпленому класі, групі. Періодичність звітування визначається відповідним планом роботи закладу на поточний період. Бесіди проводяться з метою навчити дітей безпечному поводженню в закладі, побуті за відсутністю безпосереднього нагляду з боку педагогічних працівників.
В тому разі, коли проводиться організований позакласний або позашкільний захід під безпосереднім керівництвом педагогічного працівника закладу, - проводиться інструктаж. Наприклад, турпохід, екскурсія, свято ялинки, дискотека, прибирання території двору, участь у проведенні ремонтних робіт тощо. Наявність відповідних інструкцій, затверджених директором у відповідності до діючих вимог - ОБОВ'ЯЗКОВА. Інструктажі з учнями, вихованцями проводяться під час навчального процесу та під час проведення позанавчальних заходів.
В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ: Інструктажі проводяться в кабінетах підвищеної небезпеки (хімії, фізики, інформатики, спортивному залі, стрілковому тирі, навчально-виробничих майстернях). Інструктаж проводить тільки той вчитель, викладач, який проводить заняття. Інструктажі із всіх вищезазначених предметів , реєструються в окремому журналі встановленої форми (ПТУ в журналі обліку теоретичних занять), . Напис на сторінці, - "Інструктажі з техніки безпеки". Загальні інструктажі проводяться на кожному першому занятті кожної чверті (ПТУ відповідно до діючого Положення СУОП ОблУО). Інструктажі в навчально-виробничих майстернях проводяться: в ПТУ в журналі обліку практичних занять; в школах всіх типів в окремому журналі установленої форми. (стор.69 СУОП ОблУО). Крім загальних інструктажів в вищезазначених кабінетах проводяться інструктажі з техніки безпеки перед виконанням кожної практичної та лабораторної роботи де використовуються прилади, хімреактиви, обладнання тощо. Такі інструктажі реєструються на той же сторінці де ведеться облік занять з даного предмету. В профтехучилищах на практичних заняттях інструктажі реєструються на спеціально передбачених сторінках групового журналу обліку практичних занять.
В ПОЗАНАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ: Інструктажі проводить педагогічний працівник, під безпосереднім керівництвом якого проводиться позанавчальний захід. Інструктаж реєструється в журналі встановленої форми (стор.70 СУОП ОблУО). Журнал реєстрації інструктажів учнів (вихованців) з техніки безпеки при проведенні позашкільних (позанавчальних) заходів знаходиться у кожного класного керівника, майстра виробничого навчання, вихователя.
Відповідно до Наказу Управління освіти від 06.12.95р, N551 "Про введення в дію "Системи управління охороною праці в закладах освіти Кіровоградської області" всі заклади освіти області повинні проводити "Тижні охорони праці". Одночасно рекомендується проводити "Тижні профілактики дитячого травматизму та збереження здоров'я дітей". Рекомендується Тиждень проводити із понеділка по п'ятницю. На проведення Тижня по закладу видається відповідний наказ з визначенням терміну проведення, складу комісії з питань перевірки умов навчання та виховання учнів, позанавчальних заходів тощо. Протягом Тижня рекомендується проводити такі заходи: - Конкурси: - На кращу казочку для малят. Казочку складають старшокласники з вищезазначених питань життєзабезпечення дітей. Жюрі складається із учнів початкових класів. - На кращий малюнок. Наприклад, знаки, які забороняють бійку, самогубства тощо. Тобто в ос- новному на нестандартні ситуації. Знаки, що попереджу- ють про небезпеку при купанні, перенесенні вантажу тощо.
- Написання диктантів, творів. Тематика їх визначається в залежності від сезону року. - Проведення ігор - конкурсів на зразок телепередач "Що? Де? Коли?", "Брейн-ринг", "Щасливий випадок" тощо. В перервах використовувати розважальні заходи.
До проведення Тижня готується відповідний сценарій. . Визначена наказом комісія перевіряє умови навчання учнів (комісія може бути в тому ж складі, що і для перевірки стану охорони праці). Комісія складає акт за тією ж формою, що і при проведенні "Тижня охорони праці" і подає на затвердження директору школи. На підставі акту розробляються відповідні заходи або видається наказ по закладу про усунення недоліків щодо створення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання учнів. Підсумки проведення Тижня обговорюються на нарадах. Протягом навчального року рекомендується провести не менш 4 Тижнів.
III. ЕТАП. На цьому етапі передбачається контроль роботи щодо попередження дитячого травматизму. Директор контролює роботу заступників: - планування; - контроль проведення запланованих заходів; - заслуховує заступників на нарадах, педрадах з питань стану роботи в структурних підрозділах щодо збереження життя та здоров'я дітей. За результатами контролю та аналізу вищезазначеного питання видається відповідний підсумковий наказ.
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА З ВИХОВНОЇ РОБОТИ контролює виконання запланованих заходів класними керівниками: робота з дітьми, робота з батьками. Заслуховує класних керівників на засіданнях методоб'єднань, готує матеріали на педраду. Своєчасно доповідає директору про виявлені недоліки в роботі класних керівників (вихователів, майстрів виробничого навчання).
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА З НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ контролює проведення та реєстрацію інструктажів з техніки безпеки вчителями хімії, фізики, фізкультури, трудового навчання, інформатики. Заслуховує на засіданні методоб'єднань звіти про стан безпечних та нешкідливих умов навчання учнів в кабінетах, майстернях. За наслідками контролю та аналізу готує проект наказу, розробляє відповідні заходи.
У разі сумісництва заступником директора роботи з навчального та виховного процесу, то всю вищезазначену роботу він проводить сам. У разі відсутності посади заступника, всю вищезазначену роботу проводить директор.
КЛАСНИЙ КЕРІВНИК, ВЧИТЕЛЬ, МАЙСТЕР ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ контролює виконання учнями вимог інструкцій з правил безпечної поведінки та з техніки безпеки. Тримає в полі зору виконання учнями правил безпечної поведінки в побуті. На класних годинах аналізує та обговорює всі випадки дитячого травматизму в класі, школі, районі, області (на підставі інформації, що надходить з районного відділу освіти). Проводить організовану роботу з батьками щодо попередження побутового травматизму. Всю роботу проводити на підставі затверджених в установленому порядку планів.
ІV ЕТАП - є логічним продовженням III-го етапу. На цьому етапі на підставі результатів вивчення, контролю стану роботи щодо збереження життя та здоров'я учнів, проводиться аналіз і робиться висновок щодо ефективності цієї роботи. За результатами висновків видається наказ по школі, розробляються загальношкільні заходи, притягуються до дисциплінарної відповідальності посадові особи, що порушують вимоги чинної галузевої, відомчої, внутрішкільної нормативної документації щодо проведення роботи з питань збереження життя та здоров'я учнів.
Рекомендується двічі на рік заслуховувати це питання на нарадах, педрадах. В кінці навчального року питання "Стан роботи в закладі щодо попередження дитячого травматизму" обов'язково заслуховується на підсумковій педраді. На цій же педраді визначаються основні напрямки, форми, методи, конкретні заходи щодо роботи з цього питання, і все це відображається в планах, заходах на наступний навчальний рік. Відповідно до Правил внутрішнього трудового розпорядку та ст.143 КЗпП України до працівників які сумлінно виконують свої обов'язки щодо роботи з профілактики дитячого травматизму, можуть застосовуватись будь-які заохочення.
|
Пошук
Календар
Архів записів
Друзі сайту
|